Contact

28 november 2019

Elektrisch rijden in de toekomst

Elektrische rijden is populair. En dat is niet voor niks. Elektrische auto's zijn snel en stil en hebben geen uitstoot.

Ze zijn echter nog relatief kostbaar in aanschaf, maar hebben een hoge restwaarde. En natuurlijk zijn ze zeer goedkoop in gebruik.

Onze klanten hebben er nog veel vragen over, zoals:

  • Hoe ver kan ik rijden met bijvoorbeeld de nieuwe Peugeot e-2008 SUV?
  • Hoe werken laadpalen en laadpassen?
  • Kan ik makkelijk een laadplek thuis laten installeren? En is die aan te sluiten op mijn zonnepanelen?
  • Is rijden met een elektrische auto anders dan met een diesel of benzine?
  • Hoe zit het met de regelgeving en belastingvoordelen omtrent elektrisch rijden?

Hieronder geven we antwoord op de belangrijkste vragen. We hebben het onder meer over de regelgeving, het laden, de kosten en voordelen.

Heeft u specifieke vragen die hieronder niet beantwoord worden, laat het ons dan weten. We helpen u graag verder.

Stel uw vraag over elektrisch rijden


De toekomst van elektrisch rijden

De overheid wil heel graag dat u overstapt op een elektrische auto. Voor de regering is 2030 een belangrijk jaar. De verwachting is dat er in 2030 minstens 2 miljoen elektrische auto’s op de Nederlandse wegen rijden en er 1.8 miljoen laadpunten zijn.

Omdat de overheid wil dat in 2030 alle auto’s elektrisch zijn, heeft ze de regels hierop ingericht.

Concreet:

  • Voor elektrische auto’s hoeft voorlopig geen BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen) te worden betaald. Deze vrijstelling geldt minstens tot 2025. Hierna betaalt de koper van een elektrische auto eenmalig € 350.
  • Mogelijk komt er een aanschafsubsidie van € 6000 voor particulieren in 2021.
  • Er komt mogelijkerwijs nieuwe regelgeving voor zakelijke rijders. Hiermee krijgen deze een aanschafsubsidie van € 3430 in 2021.

Steeds meer laadpalen

Nederland scoort al heel erg goed wat betreft het aantal en de spreiding van laadplekken. Momenteel zijn er maar liefst 98.000 openbare laadpalen. De meeste van deze laadplekken kunnen maar één auto opladen. Daarom zijn er laadpalen in ontwikkeling die meerdere auto’s tegelijkertijd kunnen voorzien van stroom. Ook wordt er gekeken naar het sneller inrichten van nog meer laadplekken.

Verder heeft de regering 5 miljoen vrijgemaakt voor de ontwikkeling van slimme laadpalen. Dat zijn laadpunten die stroom terugleveren aan het elektriciteitsnetwerk.

Hoe gebruik ik mijn elektrische auto optimaal

Bent u enthousiast over elektrisch rijden? Gaat u een elektrische auto aanschaffen? Dan is het belangrijk dat u ook weet hoe u deze het beste kunt gebruiken.

Er zijn 3 zaken heel belangrijk om te weten:

  • Hoe kan ik mijn auto beste laden?
  • Wat is de actieradius (ook wel bereik genoemd) van mijn auto?
  • Hoe duurzaam is mijn auto?

Laden

Met een elektrische auto rijdt u niet langs het tankstation. U ‘gooit’ er geen benzine in, maar stroom. Nederland heeft daar momenteel bijna 100.000 openbare laadplekken voor die goed verspreid zijn. Ook zijn er al veel mensen die gebruikmaken van een laadpaal bij hun huis of werk.

Daarnaast dient u er rekening mee te houden dat laden meer tijd kost dan 5 minuten. De laadsnelheid is afhankelijk van het energieverbruik van uw auto en het laadvermogen. Bij het laden kunt u kiezen uit ‘gewoon laden’ en ‘snel laden’. Alle elektrische Peugeot’s zijn snel op te laden.


Nefkens Peugeot laadtijden elektrische auto
Bron: https://ev-database.nl/

Hierboven ziet u onder meer de actieradius en de snellaad-tijd van de elektrische Peugeot's. Een rekensommetje laat zien dat u de Peugeot e-208 en Peugeot e-2008 SUV oplaadt in 40 minuten. De accu van de Peugeot Partner Tepee Electric is vol binnen een half uur.

Met ‘gewoon laden’ moet u rekenen op een langere laadtijd. Via het stopcontact thuis kan dit wel 24 uur duren. Heeft u echter een goede laadpaal aan huis dan kunt u volladen binnen 8 uur. Een nachtje aan de stekker is dan weer voldoende voor een volle accu! Bij een ‘gewone’ publieke laadpaal rekent u op ongeveer 4 uur voor het volladen van de batterij.

Van ervaren elektrische rijders horen we dat het laden in het begin wel wennen is. U moet er even ervaring mee opdoen hoe het werkt en hoeveel tijd het kost. Bedenk daarbij: er komen steeds meer laadpunten die steeds slimmer en sneller worden!

Actieradius

De actieradius, of bereik, van uw auto is de afstand die u met uw auto kunt rijden zonder tussendoor te laden of tanken. De actieradius is afhankelijk van een aantal omstandigheden, zoals uw rijgedrag en de buitentemperatuur.

Belangrijk om te weten is dat de accu’s van elektrische auto’s steeds beter worden. In het schema hierboven ziet u dat de Peugeot e-208 en e-2008 SUV bijna 300 kilometer kunnen rijden zonder tussentijds laden.

De Peugeot iOn en Partner Tepee Electric hebben een bereik van ongeveer 100 kilometer.


Optimaal rijgedrag

U benut de accu van uw elektrische auto het best door zo duurzaam mogelijk te rijden. Hoe doet u dat?

Elektriciteit opwekken tijdens het remmen

De meeste nieuwe elektrische auto’s zijn voorzien van een automaat die energie kan terugwinnen op het moment dat u het gas loslaat. U verliest snelheid en de elektromotor gaat in feite ‘terugdraaien’ (zoals een dynamo op uw fiets). Hiermee laadt u uw eigen batterij dus weer een beetje op. Mooi meegenomen! Een ander voordeel van het remmen op de motor is verminderde slijtage van de remblokken.

Snelheid constant houden met cruise control

Net als bij een brandstofmotor geldt: hoe harder u rijdt, hoe meer energie u verbruikt. Voor een zuinig verbruik adviseren we een snelheid van 90 tot 120 km/uur. Daarnaast is het aanhouden van een constante snelheid ook bevorderlijk voor de actieradius. Gebruik dus de cruise control!

De voordelen van elektrisch rijden

Schaft u een elektrische auto aan, dan hoort u bij een groeiende groep Nederlanders die de overstap gemaakt hebben. Op 1 januari 2019 reden er 45.000 elektrische auto’s op de Nederlandse wegen: een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder.

Degenen die overstappen op elektrisch rijden doen dit natuurlijk niet voor niets. We zetten graag de voordelen voor u op een rij.

U bespaart geld

Ten eerste betaalt u geen wegenbelasting en aanschafbelasting BPM. Ten tweede heeft een zakelijk rijder het voordeel van een lagere bijtelling. Die bedraagt 8% in 2020. Ten derde is stroom veel voordeliger dan benzine of diesel. We rekenen het graag voor:

Laden in vergelijking met tanken: de kosten

Laden

Elektriciteit kost ongeveer 20-23 eurocent per kWh.

Per kWh kunt u circa 5 à 8 kilometer rijden.

Een kilometer kost dus ongeveer 2,5 eurocent.

Tanken

De prijs van benzine verschilt van dag tot dag. We gaan hier uit van een gemiddelde prijs van €1,65 per liter.

Een auto die 1 op 15 rijdt, heeft 6,7 liter benzine nodig voor een rit van 100 kilometer.

Daarmee kost een kilometer 11 eurocent aan benzine.

Op basis van deze berekening is een elektrische auto 8,5 eurocent goedkoper per kilometer.

Let op: dit is een berekening gebaseerd op gemiddelden. Wilt u het verbruik van bijvoorbeeld de nieuwe Peugeot e-208 of 2008 SUV vergelijken met uw huidige auto, vraag ons dan even om het voor te rekenen.

Graag adviseren we u ook om bij aanschaf van een elektrische auto zeker even contact op te nemen met uw gemeente. Veel gemeentes bieden namelijk subsidie en/of een plan voor de creatie van meer laadplekken.

Meer comfort

U heeft vast wel eens gehoord dat rijden in een elektrische auto (EV) totaal anders is dan rijden op brandstof. Dat klopt:

  • Stil rijden

Een EV rijdt bijzonder stil. Deze heeft geen brommende motor, maar een geluidloze elektromotor. Zowel chauffeur als passagiers horen alleen de wind en de banden op de weg.

  • Rijden met één pedaal

Met het gaspedaal van een EV kunt u zowel versnellen als remmen. Laat u het gas los, dan remt de auto harder dan een brandstofauto. Daardoor hoeft u de rem veel minder te gebruiken. Alle elektrische auto’s hebben een automaat, dus er zit geen koppeling in. Het komt erop neer dat u in een EV 90% van de tijd met één pedaal rijdt. Het grote voordeel van remmen op de motor in een EV is dat de energie op dat moment teruggewonnen wordt en de accu dus weer even opgeladen wordt.

  • Kracht

Een elektrische auto heeft ontzettend veel kracht. In een EV hoeft u niet te schakelen. Door de maximale koppel die meteen vrijkomt, kan een elektrische auto zeer snel accelereren. Een gemiddelde elektrische auto trekt momenteel al makkelijk op van 0 tot 100 km per uur in 7 seconden.

Duurzaam

Een elektrische auto is schoner en dus beter voor het milieu. Gemiddeld stoot een elektrische auto 30% minder CO2 uit dan een benzineauto (rekening houdend met de fabricage van de accu, gebruik van stroom en gebruik van de auto).

Hoe neemt u de beslissing?

Past een elektrische auto bij uw wensen en behoeften? Dat is heel persoonlijk en hangt er vanaf wat er belangrijk voor u is.

U staat er niet alleen voor bij deze keuze. Uiteraard zijn wij u graag van dienst bij het leveren van de juiste informatie en het vergelijken van auto’s.

Overweegt u de aanschaf van een elektrische auto, loop dan vrijblijvend bij ons binnen. We zetten de feiten graag voor u op een rij!