Update 1 juni 2021

Alles wat u wilt weten over het rijden van een elektrische Peugeot

Elektrisch rijden is enorm populair. En dat is niet voor niks. Elektrische auto's zijn snel en stil en hebben geen uitstoot.

Ze zijn nog relatief kostbaar in aanschaf, maar hebben een hoge restwaarde. En natuurlijk zijn ze zeer goedkoop in gebruik.

Onze klanten hebben er nog veel vragen over, zoals:

  • Hoe ver kan ik rijden met bijvoorbeeld de 100% elektrische Peugeot e-2008 SUV?
  • Hoe werken een laadpaal en laadpas?
  • Kan ik makkelijk een laadplek thuis laten installeren? En is die aan te sluiten op mijn zonnepanelen?
  • Is rijden met een elektrische auto anders dan met een diesel of benzine?
  • Hoe zit het met de regelgeving en belastingvoordelen omtrent elektrisch rijden?

Hieronder geven we antwoord op de belangrijkste vragen. We hebben het onder meer over de regelgeving, het laden, de kosten en voordelen.

Heeft u specifieke vragen die hieronder niet beantwoord worden, laat het ons dan weten. We helpen u graag verder.

Stel uw vraag over elektrisch rijden


De toekomst van elektrisch rijden

De overheid wil heel graag dat u overstapt op een elektrische auto. Voor de regering is 2030 een belangrijk jaar. De verwachting is dat er in 2030 minstens 2 miljoen elektrische auto’s op de Nederlandse wegen rijden en er 1.8 miljoen laadpunten zijn.

Omdat de overheid wil dat in 2030 alle auto’s elektrisch zijn (onderdeel Klimaatakkoord), heeft ze stimuleringsplannen met belangrijke voordelen gemaakt.

De voordelen uit de regelgeving op een rij:

  • Voor elektrische auto’s hoeft voorlopig geen wegenbelasting (MRB) en BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen) te worden betaald. De BPM-vrijstelling geldt tot minstens 2025. Hierna betaalt de koper van een elektrische auto eenmalig € 350.
  • Vanaf 1 juli 2020 t/m 1 juli 2025 is er elk jaar overheidssubsidie beschikbaar voor de aanschaf van een 100% elektrische auto: de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Deze subsidie geldt voor zowel koop als private lease. In het jaar 2021 is de subsidielimiet voor nieuwe auto's inmiddels bereikt. Schaft u een gebruikte elektrische auto aan? Dan kunt u € 2000 subsidie aanvragen in 2021. Lees hier meer over die subsidieregeling.
  • Voor leaserijders van een elektrische auto (met een nieuwwaarde tot €40.000) geldt een lagere bijtelling van 12%.
  • Ondernemers kunnen profiteren van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurigeafschrijving milieu-investeringen (Vamil). Ook kan een bedrijf gebruikmaken van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA).


Steeds meer laadpalen

Nederland scoort al heel erg goed wat betreft het aantal en de spreiding van laadplekken. Wat betreft de infrastructuur heeft ons land de hoogste dichtheid aan laadpunten ter wereld. Momenteel zijn er maar liefst 75.000 openbare laadpalen en dat aantal groeit gestaag.

De meeste van deze laadplekken kunnen maar één auto opladen. Daarom zijn er laadpalen in ontwikkeling die meerdere auto’s tegelijkertijd kunnen voorzien van stroom. Ook wordt er gekeken naar het sneller inrichten van nog meer laadplekken.

Verder heeft de regering 5 miljoen vrijgemaakt voor de ontwikkeling van slimme laadpalen. Dat zijn laadpunten die stroom terugleveren aan het elektriciteitsnetwerk.

Hoe gebruik ik mijn elektrische auto optimaal

Bent u enthousiast over elektrisch rijden? Gaat u een elektrische auto aanschaffen? Dan is het belangrijk dat u ook weet hoe u deze het beste kunt gebruiken.

Er zijn 3 zaken heel belangrijk om te weten:

  • Hoe kan ik mijn auto 't beste laden?
  • Wat is de actieradius (ook wel rijbereik genoemd) van mijn auto?
  • Hoe duurzaam is mijn auto?

Laden

Met een elektrische auto rijdt u niet langs het tankstation. U 'tankt' geen benzine, maar stroom. Nederland heeft daar momenteel bijna 75.000 openbare laadplekken voor die goed verspreid zijn. Ook zijn er al veel mensen die gebruikmaken van een laadpaal bij hun huis of werk.

Als u een laadpaal voor thuis aanschaft, is het belangrijk een laadplek te hebben die past bij uw auto en thuissituatie (meterkast, stroomverbruik). Nefkens werkt samen met Eneco en biedt een perfect op maat te maken laadpakket voor thuis. Dit pakket bestaat uit een wallbox (laadpunt aan de muur), vaste laadkabel en een laadpas. Ook de installatie en 5 jaar beheer zijn inbegrepen bij de verkoopprijs.

Nefkens X Eneco laadpakket bekijken


Verder dient u er rekening mee te houden dat laden meer tijd kost dan 5 minuten. De laadsnelheid is afhankelijk van het energieverbruik van uw auto en het laadvermogen. Bij het laden kunt u kiezen uit ‘gewoon laden’ en ‘snel laden’. Alle elektrische Peugeots zijn snel op te laden.


Een voorbeeld: de Peugeot e-208 met 50 kWh batterij kunt u bij een snellaad-station voor 80% laden binnen een half uur. U kunt dan weer ongeveer 240 kilometer rijden. Lange reizen zijn dus geen enkel probleem. Thuis of bij een publiek laadpunt laadt u de auto volledig op binnen 5,5 uur (3-fasen laden) of 8 uur (1-fase laden). Een nachtje aan de stekker thuis is dus ruim voldoende om 's ochtends met een volle accu te kunnen vertrekken.

Van ervaren elektrische rijders horen we dat het laden in het begin wel wennen is. U moet er even ervaring mee opdoen hoe het werkt en hoeveel tijd het kost. Bedenk daarbij: er komen steeds meer laadpunten die steeds slimmer en sneller worden!

Actieradius

De actieradius, ook wel 'bereik' of 'range' genoemd, van uw auto is de afstand die u met uw auto kunt rijden zonder tussendoor te laden of tanken. De actieradius is afhankelijk van een aantal omstandigheden, zoals uw rijgedrag en de buitentemperatuur.

Belangrijk om te weten is dat de accu’s van elektrische auto’s steeds beter worden. De Peugeot e-208 en e-2008 SUV kunnen bijna 300 kilometer rijden zonder tussentijds laden. De Partner Tepee Electric heeft een actieradius van ongeveer 100 kilometer.

De Peugeot e-Expert bedrijfswagen heeft tot wel 330 kilometer rijbereik. Met de Peugeot e-Partner rijdt u tot wel 275 kilometer met een volle accu. De Peugeot e-Boxer staat voor een rijbereik van wel 340 kilometer.



Optimaal rijgedrag

U benut de accu van uw elektrische auto het best door zo duurzaam mogelijk te rijden. Hoe doet u dat?

Elektriciteit opwekken tijdens het remmen

De meeste nieuwe elektrische auto’s zijn voorzien van een automaat die energie kan terugwinnen op het moment dat u het gas loslaat. U verliest snelheid en de elektromotor gaat in feite ‘terugdraaien’ (zoals een dynamo op uw fiets). Hiermee laadt u uw eigen batterij dus weer een beetje op. Mooi meegenomen! Een ander voordeel van het remmen op de motor is verminderde slijtage van de remblokken.

Snelheid constant houden met cruise control

Net als bij een brandstofmotor geldt: hoe harder u rijdt, hoe meer energie u verbruikt. Voor een zuinig verbruik adviseren we een snelheid van 90 tot 120 km/uur. Daarnaast is het aanhouden van een constante snelheid ook bevorderlijk voor de actieradius. Gebruik dus de cruise control!

De voordelen van elektrisch rijden

Schaft u een elektrische auto aan, dan hoort u bij een groeiende groep Nederlanders die de overstap gemaakt hebben. Er rijden nu zo'n 178.000 volledig elektrische auto’s (EV) op de Nederlandse wegen. We zien dat het aantal EV's heel snel groeit.

Degenen die overstappen op elektrisch rijden doen dit natuurlijk niet voor niets. We zetten graag de voordelen voor u op een rij.

U bespaart geld

We noemden het al hierboven: er zijn veel regelingen om het elektrisch rijden financieel aantrekkelijk te maken.

  1. U betaalt geen wegenbelasting en geen aanschafbelasting BPM.
  2. U kunt als particulier €2000 of €4000 subsidie aanvragen.
  3. Rijdt u zakelijk? Dan heeft u het voordeel van een lagere bijtelling. De bijtelling voor een elektrische auto in 2021 (met een nieuwwaarde tot €40.000) is 12%.
  4. Ondernemers kunnen gebruikmaken van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil).
  5. De onderhoudskosten zijn relatief laag. Ook profiteert u van een lange garantie en gratis onderhoud. Zowel voor de Peugeot e-208 als de Peugeot e-2008 SUV geldt een garantie van 8 jaar of 160.000 km op de accu. Daarbij krijgt u 6 jaar of 180.000 km gratis onderhoud bij aanschaf van een nieuwe Peugeot e-208 of Peugeot e-2008 SUV.
  6. Uiteraard is stroom veel voordeliger dan benzine of diesel. We rekenen het graag voor:

Laden in vergelijking met tanken: de kosten

Laden

Elektriciteit kost ongeveer 20-23 eurocent per kWh als u thuis uw auto oplaadt. (Heeft u thuis zonnepanelen, dan zijn de kosten uiteraard nog lager.)

Per kWh kunt u circa 5 à 8 kilometer rijden.

Een kilometer kost dus ongeveer 2,5 eurocent.

Tanken

De prijs van benzine verschilt van dag tot dag. We gaan hier uit van een gemiddelde prijs van €1,65 per liter.

Een auto die 1 op 15 rijdt, heeft 6,7 liter benzine nodig voor een rit van 100 kilometer.

Daarmee kost een kilometer 11 eurocent aan benzine.

Op basis van deze berekening is een elektrische auto 8,5 eurocent goedkoper per kilometer.

Let op: dit is een berekening gebaseerd op gemiddelden. Wilt u het verbruik van bijvoorbeeld de Peugeot e-208 of 2008 SUV vergelijken met uw huidige auto, vraag ons dan even om het voor te rekenen.

Graag adviseren we u ook om bij aanschaf van een elektrische auto zeker even contact op te nemen met uw gemeente. Veel gemeentes bieden lokaal namelijk subsidie en/of een plan voor de creatie van meer (openbare) laadplekken.

Meer comfort

U heeft vast wel eens gehoord dat rijden in een elektrische auto (EV) totaal anders is dan rijden op brandstof. Dat klopt:

  • Stil rijden

Een EV rijdt bijzonder stil. Deze heeft geen brommende verbrandingsmotor, maar een geluidloze elektromotor. Zowel chauffeur als passagiers horen alleen de wind en de banden op de weg.

  • Rijden met één pedaal

Met het gaspedaal van een EV kunt u zowel versnellen als remmen. Laat u het gas los, dan remt de auto harder dan een brandstofauto. Daardoor hoeft u de rem veel minder te gebruiken. Alle elektrische auto’s hebben een automaat, dus er zit geen koppeling in. Het komt erop neer dat u in een EV 90% van de tijd met één pedaal rijdt. Het grote voordeel van remmen op de motor in een EV is dat de energie op dat moment teruggewonnen wordt en de accu dus weer even opgeladen wordt. Een bijkomend voordeel is dat de remmen veel minder slijten; u remt immers door de motor minder hard te laten draaien.

  • Krachtig rijden

Een elektrische auto heeft ontzettend veel kracht. In een EV hoeft u niet te schakelen. Door de maximale koppel die meteen vrijkomt, kan een elektrische auto zeer snel versnellen. Een gemiddelde elektrische auto trekt momenteel al makkelijk op van 0 tot 100 km per uur in 7 seconden.

Duurzaam

Een elektrische auto is schoner en dus beter voor het milieu. Gemiddeld stoot een elektrische auto 30% minder CO2 uit dan een benzineauto (rekening houdend met de fabricage van de accu, gebruik van stroom en gebruik van de auto).

Hoe neemt u de beslissing?

Past een elektrische auto bij uw wensen en behoeften? Wilt u uw nieuwe elektrische auto kopen, leasen of private leasen? Dat is heel persoonlijk en hangt er vanaf wat er belangrijk voor u is. Ook kan een bepaalde aanschafvorm voordeliger zijn.

U staat er niet alleen voor bij deze keuze. Uiteraard zijn wij u graag van dienst bij het leveren van de juiste informatie, het opmaken van een kostenplaatje en het vergelijken van auto’s.

Overweegt u de aanschaf van een elektrische auto, loop dan vrijblijvend bij ons binnen. We zetten de feiten graag voor u op een rij!