Alle Peugeot-modellen met Euro 5- of Euro 6-dieselmotor geschikt voor duurzame brandstof HVO100

17 januari 2020

De Peugeot-modellen met Euro 5- of Euro 6-dieselmotor rijden zonder problemen op HVO100, een CO2-neutraal alternatief voor diesel. HVO100, ook wel CO2 Saving Diesel of biodiesel genoemd, is zonder technische aanpassingen te gebruiken in alle nieuwe personen- en bedrijfsauto's van Peugeot.

HVO100, dat staat voor 100 % Hydrotreated Vegetable Oil, is een duurzame brandstof voor dieselmotoren. Deze wordt gemaakt uit plantenresten en ander organisch materiaal. De gebruikte planten worden niet speciaal voor dit doel verbouwd, maar als restmateriaal gebruikt. Omdat de planten reeds CO2 uit de atmosfeer hebben opgenomen, wordt de uitstoot bij verbranding van de HVO100 gecompenseerd. ‘Well-to-wheel’ is de reductie van CO2 maar liefst 89 procent.

HVO100 is ideaal voor bedrijven die hun dieselwagens niet zomaar kunnen verruilen voor elektrische modellen. Gebruik van milieuvriendelijke brandstof is een goede tussenstap. Omdat de chemische samenstelling van HVO100 vergelijkbaar is met die van fossiele brandstof, gedraagt het zich net als gewone diesel. Hierdoor is het mogelijk voor wagenparken van de een op de andere dag over te schakelen op schonere brandstof, zonder extra investeringen of aanpassingen aan het wagenpark. HVO100 wordt gemaakt in Rotterdam en is een product van het Finse bedrijf Neste.

Tanken en kosten

HVO100 is momenteel het best verkrijgbaar in een tank die lokaal wordt opgeslagen. Particulieren mogen een tank met het spul op eigen terrein laten plaatsen. Ook is HVO 100 bij een aantal tankstations verkrijgbaar. De prijs van de brandstof ligt zo’n 10 a 20 cent per liter hoger dan bij reguliere diesel. Wel heb je van HVO100 iets minder nodig en de schonere verbranding zorgt ervoor dat er minder AdBlue verbruikt wordt.

Nefkens Peugeot duurzame diesel HVO100
Nefkens Peugeot HVO diesel milieuvriendelijk
Nefkens Peugeot 508